Zingen

Zingen is gezond. Niet voor niets is dat de ‘kreet’ van Grootkoor Projecten. Zingen is zelfs gezond op allerlei manieren! Door (goed) te zingen stimuleer je een gezonde ademhaling. En heel belangrijk: zingen verhoogt de weerstand en is goed tegen stress. Voor koorzang geldt dit nog eens in verhoogde mate. Onderzoekers aan de Goethe-Universität Frankfurt deden bloedonderzoek voor en na koorrepetities. Na een uur zingen bleken de concentraties van de afweerstof immuunglobuline A en het anti-stresshormoon cortison aanzienlijk te zijn toegenomen. Het plezier en het samenzijn dat je ervaart in een koor werken stress-verlagend.

Geen drempels

Grootkoor Projecten wil zoveel mogelijk mensen het plezier van zingen en musiceren laten beleven en ontdekken. Daarom zijn er geen drempels zoals voorzingen. Dat je toch een hoog muzikaal niveau kunt bereiken, mag blijken uit de concerten, waarvoor we u van harte uitnodigen.

Steun aan elkaar

In het Grootkoor heeft u veel steun aan elkaar. Dat merkt u tijdens de repetities. “Ik durfde lange tijd niet in gezelschap te zingen. Door op te gaan in het grote koor en veel oefening kreeg ik er steeds meer plezier in.” (Marjet)

Beter ademhalen

Aan het begin van elke koorrepetitie is er aandacht voor het opwarmen van de stem over het gehele bereik, ademhaling en lichaamshouding. Tijdens het instuderen van de zangpartijen werkt u aan de zangtechniek. De juiste ademtechniek is de buikademhaling. Verkeerde ademhaling zal het zingen nadelig beïnvloeden.

Zangstem en bereik

Als zanger of zangeres heb je je instrument altijd mee: je eigen unieke zangstem. Er zijn net zoveel stemmen als mensen. Zangstemmen beschikken over een bepaald bereik. Die zijn onderverdeeld van de laagste mannenstem tot de hoogste vrouwenstem.

Hier ziet u het bereik van de stemsoorten. Het stembereik wordt trouwens groter wanneer je veel zingt onder goede begeleiding.

Zingen foto 1 bew
Zingen Foto 2 bew