Historie

In 2024 is er vierendertig jaar verstreken sinds het eerste Grootkoor begon. Groningen had de primeur. De dirigenten Etty van der Mei en Nan van Groeningen zochten zangers en zangeressen voor een projectkoor voor een concerttournee van de Engelse zangeres Vicki Brown …

De rest is geschiedenis. De Grootkoren werden een begrip in Nederland. Op projectbasis zingen in een koor bleek een succesformule. Toen en nu nog. Met de oprichting van koren in Amersfoort, Zwolle en Twente zijn er door het hele land inmiddels elf Grootkoren actief.

Koninklijk Huis

De Grootkoren hebben menigmaal opgetreden voor de koning(in) en andere leden van het Koninklijk Huis op Koninginnedag/Koningsdag en Bevrijdingsdag. Juist op zulke nationale feestdagen spreekt een massaal koor aan.

Historie foto 1 breed
nan maxima contrast