Beleving

Zingen is gezond.
Samen zingen is een beleving.

Er zijn zoveel goede redenen om te zingen in een Grootkoor. Samen iets moois tot stand brengen. Samenzijn. Ontspannen. Ontmoeten. Verbinding ervaren. Muzikale ontwikkeling. Gevoel verdiepen. Energie-boost. Puur plezier …

Het Grootkoor blijkt voor de vele deelnemers een beleving te zijn, iets om steeds weer naar uit te kijken. Een paar deelnemers over hun beleving:

Een beter medicijn bestaat niet
“Het Grootkoor heeft mijn leven veranderd. Ik heb lieve vrienden gekregen in het Grootkoor en zing op plekken in de wereld waar ik vroeger alleen maar van kon dromen. Muziek is emotie en in het Grootkoor kan ik die emotie met anderen delen. Zingen, een beter medicijn bestaat er niet!”
Peter Geluk (67), Amsterdam

Zingen geeft mij energie
“Zingen doe ik heel graag en het liefst samen. Het is voor mij ontspanning, gezonde inspanning en geeft mij energie. Tijdens het samen zingen, het toewerken naar een concert en het reizen ontstaan warme contacten. Je deelt samen mooie momenten. Dat alles maakt het Grootkoor voor mij waardevol.”
Ypie Jousma (52), Drachten

Alles even vergeten
“Elke keer als ik in het koor zing geniet ik, al vele jaren lang. Niet enkel door samen te zingen, ook van de sfeer tijdens een repetitie. Ik kan me helemaal overgeven en alles even vergeten. Heerlijk. Ik hoop het nog lang te blijven doen.”
Mieke Ongering (66), Groningen

Zingen in de mooiste kerken ter wereld
“Zingen in het Grootkoor vind ik een bijzondere belevenis. Ik ga er altijd graag heen en ga met een nog beter gevoel weer naar huis. Door de prettige sfeer, waarin serieus bezig zijn, kwaliteit en humor samenkomen.

Ook is het fijn om thuis de muziek te beluisteren en te oefenen, waardoor we na een paar keer al een prachtig concert kunnen geven met bijzondere solisten.

Daarnaast zijn er de fantastische koorreizen. Zingen in de mooiste kerken van de wereld, luisteren naar ontroerende solo’s en daaraan mogen bijdragen! Ik ben heel dankbaar dat ik dit allemaal mag meemaken.”
Marieke de Groot (55), Oosterbeek

Weer durven
"Met veel plezier heb ik afgelopen maanden meegezongen in het Grootkoor Zwolle. Nog niet eerder had ik in een koor gezongen en het heeft me veel gebracht. Het waren avonden voor mezelf, wat best fijn is met twee kinderen.

Onze zoon van twee en dochter van zes waren er vaak bij als de oefen-cd aanstond. Als ik weer begon, wilde mijn zoontje graag steeds als eerste het Halleluja horen en dan zong hij het begin uit volle borst mee!

Als meisje van vijftien heb ik op een avond voor de hele school, vals zingend op het podium gestaan. Daarna durfde ik een lange tijd niet in gezelschap te zingen. Door op te gaan in het grote koor en veel oefening kreeg ik er steeds meer plezier in. Tijdens de repetities kon ik goed meedoen en kon ik mijn stem laten horen.

Van tevoren had ik niet verwacht dat ik het zo leuk zou vinden. Het optreden in theater De Spiegel was fantastisch. Een feest om daar aan mee te doen. Ik heb genoten van ieder moment".
Marjet During (35), Zwolle

Ontroerd
"Het is een feest om te zingen bij het Grootkoor. Vanaf mijn negende zing ik al in koren, en vanaf september 2015 in Grootkoor Friesland. Daarnaast heb ik altijd een muziekinstrument bespeeld. Na blokfluit kwamen orgel, lyra bij de drumband, gitaar en ukelele.

Zowel organisatorisch als muzikaal is alles bij het Grootkoor goed geregeld. De dirigenten Nan en Etty zijn allebei vrolijk en energiek. Dat enthousiasme brengen ze over op de koorleden.

Met het Grootkoor hebben we supermooie optredens, vaak met bekende artiesten en zelfs in het Concertgebouw in Amsterdam. Het repertoire is fantastisch. Voorbeelden van mooie liederen zijn Ave Maria, Somewhere (uit West Side Story), Walk hand in hand with me en Friends Forever.

Samen zingen verbindt. Dat geldt ook voor reizen. Dus als je zingen en reizen combineert, dan is dat wel heel bijzonder. Neem de koorreis naar Rome. Sta je daar met driehonderd koorleden Friends Forever te zingen in de hal van het hotel. Zo mooi, ik was ontroerd. We zongen daar in de allermooiste kerken – zelfs in de Sint Pieter! Ook het zingen bij de audiëntie van de paus was heel bijzonder, met het slotconcert in de kerk vol publiek.

Van elke dag zingen word je blij. En het is supergezond! Het geeft energie en je traint je stem. Het is heerlijk en makkelijk oefenen met de studie-cd. En op deze manier kunnen we op de repetities snel vierstemmig zingen en dat is heel fijn.
Een dag zingen is een dag leven"!
Anna Agricola (54), Sint Nicolaasga

Avondje uit
"Toen ik voor het eerst meezong in het Grootkoor Zwolle was dit koor voor mij een grote verrassing. In een korte tijd samenwerken en dan een concert geven … Tijdens de eerste repetitie zong ik de baspartij nog maar nauwelijks mee. Thuis ben ik toen direct met de cd aan de slag gegaan. De volgende repetitie ging het zingen steeds beter en toen alle partijen samen gingen zingen kreeg ik kippenvel.

De dirigenten kunnen zelf ook heel goed zingen en weten het juiste ‘zanggevoel’ over te brengen op de koorleden. Daarnaast dragen Etty en Nan tijdens de repetitie met humor bij aan een positieve sfeer. Voor mij is een avondje zingen in Grootkoor een echt avondje uit".
Kees Jansen (38), Zwolle

Beleving foto 1 Mieke bew